Friday, January 4, 2008

Sakit Jantung: Kolesterol Puncanya?

Kita selalu diingatkan tentang bahaya kolesterol dan dinasihatkan untuk selalu membuat pemeriksaan tahap kolesterol dalam darah kita. Kita percaya, seperti yang biasa dilaporkan dalam media utama, bahawa kolesterol boleh menyebabkan sakit jantung. Apakah pendapat ini tepat?

Mengikut kajian, 15% dari mereka yang diserang sakit jantung didapati mempunyai paras kolesterol yang normal. Apa yang kita dapat simpulkan dari penemuan kajian ini?

Seorang penyelidik dari Harvard Medical School mendapati bahawa punca sebenar penyakit jantung bukanlah kolesterol tetapi bahan yang dikenali sebagai homosistein. Homosistein adalah bahan yang terhasil dari proses penghadaman makanan. Kalau begitu ia bermakna semakin banyak kita makan, semakin banyaklah homosistein yang terhasil. Apakah ini akan meningkatkan risiko kita mendapat serangan jantung? Justeru eloklah kita berhenti makan sebelum kenyang.

Untuk maklumat lanjut, apa yang anda boleh lakukan untuk mengawal homosistein, sila lawati http://www.kesihatan.biz/sakit_jantung.php

Labels: ,