Tuesday, January 1, 2008

Kunci Kesihatan Optimum

Selamat menyambut tahun baru 2008. Apa azam anda pada tahun ini? Buat duit lebih? Bercuti cuti-cuti Malaysia? Bagaimana kalau saya cadangkan "memperbaiki atau meningkatkan tahap kesihatan" anda? Tiada harta yang lebih bernilai dari kesihatan.

Setiap dari kita inginkan kesihatan yang baik tetapi apa yang kita lakukan untuk kekal sihat sepanjang hayat? Secara jujur ramai di antara kita kurang memberi perhatian mengenai penjagaan kesihatan. Anda kata anda mengambil makanan seimbang untuk menjaga kesihatan, tetapi adakah anda tahu apa yang sebenarnya diperlukan oleh tubuh anda?

Jika anda hendak berbuat sesuatu untuk mengubah tahap kesihatan anda, tumpukan kepada usaha meningkatkan kesihatan sistem imun tubuh. Dr. William Hennen, Pd.D, seorang pakar biokimia berkata, "Punca penyakit adalah sistem imun yang lemah. Apa saja yang boleh meningkatkan keberkesanan sistem imun akan membantu mencegah dan merawat penyakit."

Untuk menjaga sistem imun dengan baik, anda perlu mengenalinya terlebih dahulu. Siapa dia? Bagaimana cara dia bekerja? Apa keperluan dia? Makrofaj dan sel T-pembantu adalah sebahagian dari anggota sistem imun. Apa fungsinya? Apa akan jadi kepada kesihatan kalau makrofaj dan sel T-pembantu tidak berfungsi seperti yang ditetapkan Yang Maha Pencipta? Untuk maklumat lanjut sila lawat: http://www.kesihatan.biz/artikel/imun.php

Labels: